Een leerzame week

10 juni 2017 - Berlin, Duitsland

Afgelopen week begon met maandag vrij vanwege Pinksteren. Van de ene kant zeker fijn zo 4 dagen vrij. Maar dat betekende wel vrijdag werken en dit weekend maar 2 dagen vrij. Dinsdag werd ik om 09:30 meteen verrast door een nieuwe stagiaire. Dinsdag was haar eerste stage dag op de afdeling. Dit betekend dat we nu dus weer met 3 stagiaires en 1 vrijwilliger zijn.  Wat ik wel goed merk aan mij en de andere 2 stagiaires is het niveau verschil. Ik en N hebben beide al meerdere stages gelopen. Beide zijn we al meer opzoek naar de diepgang achter de zorg. Voor S is het haar tweede stage van 6 weken. Zij is nog meer bezig met het vak leren kennen. Persoonlijk vindt ik dat leuk om te zien.

Als ik mezelf met N ga vergelijken zijn we ongeveer even ver in ons leerproces. Wat voor mij wel een groot nadeel is, is dat ik de Duitse taal wel spreek en versta. Maar moeite heb met uitspraak en de basis beheer. N kan wel echt doorvragen bij patiënten en vertellen wat er met hun mis is. Gelukkig hebben N en ik dezelfde humor waardoor we het goed met elkaar kunnen vinden. Hierdoor lopen we vaak samen de afdeling over en kan zij mij dingen uitleggen die anders zijn in Duitsland. Ook hebben de collega's ons niveau goed door. Een aantal collega's vragen dan ook aan ons "Weet je wat deze patiënt precies heeft". Als ik het vervolgens niet precies weet wordt dit zeer fijn uitgelegd. Afgelopen week ben ik dus veel bezig geweest met een patiënt die een liquordrainage heeft. Dat was zeer interessant.

Voor diegene die zich nu afvraagt waarom een mens likeur in zijn lichaam heeft zal ik kort even uit proberen te leggen wat het verschil is tussen liquor en likeur.

Likeur is een type sterke drank, die vaak zoet van smaak is. Likeur is over het algemeen rond de 20% alcohol. Je hebt uitschieters tot 71%. Likeuren worden vaak gebruikt bij koffie en als ingrediënt in cocktails en longdrinks.

Liquor is het vocht van onze hersenen beschermd tegen de harde schedel. De hersenen drijven als het waren in hersenvocht, ook wel liquor genoemd. Deze liquor zorgt naast het beschermen van de hersenen ook voor het afvoeren van stoffen. Liquor is helder van kleur en bevindt zich in de hersenkamers en tussen de 3 hersenvliezen (Harde hersenvlies, spinnenwebvlies en zachte hersenvlies mocht er iemand geïnteresseerd zijn).

Qua opdrachten heb ik deze week zeer veel informatie verzameld en bij elkaar gezet. Hierdoor al een mooi stuk gemaakt van mijn opdrachten. Nog een paar weken hard werken en dan zit het er alweer bijna op mijn stage in Berlijn. Het eind komt in zicht, dus nu nog even knallen. Aankomende week kijk ik met plezier tegemoet.

1. Mariet Smeets:
    11 juni 2017
    Opa vindt het heel interessant wat je schrijft en over je bezigheden. Trots. Nu nog een paar weekjes doorzetten. Je komt er wel. Groetjes vanuit heesch. ☺
  2. Dhr. de Vries:
    13 juni 2017
    ben benieuwd naar je opdrachten, leuke uitleg over likeur :)